Pandekage-Pusle

21. marts 2011


Igår lavede jeg spelt pandekager stegt i kokosolie til min kæreste til natmad (og lidt til mig selv, kunne ikke dy mig)
De er efter min egen opskrift, og er simpelthen så gode!

2 økologiske æg
4dl. skummetmælk
1tsk. bagepulver
25 dråber perfect sød
Kornene fra en vaniljestang
ca. 175g. speltmel (dog på øjemål, prøv dig frem indtil dejen føles rigtig)
½tsk. salt
+ 1 tsk. kokosolie hver gang en pandekage steges

De er perfekte med græsk yoghurt og rød grape + lidt økologisk akaciehonning udenpå. Men også rigtig gode med tahin eller sukkerfri solbærsyltetøj + lidt økologisk mørk rørsukker.

Drømmer mig væk til igår lige nu, og går ud og tager mig en portion græsk yoghurt med grapefrugt og revet kokos – og føler mig utrolig hellig og ruller med øjnene…:-)

10 Responses to “Pandekage-Pusle”

  1. K Says:

    Hvis man putter sirup/syltetøj/is/sukker/frugt/whatever (noget der er lidt sødt) på, så behøver man faktisk ikke at putte nogen form for sødemiddel/sukker i dejen! Plejer jeg i hvert fald ikke, men laver heller ikke med speltmel, men hvede :) Kan jo godt være de har brug for at blive piftet lidt mere op så ;) Bare et lille tip!

    • ginajaqueline Says:

      Det ved jeg godt, og det plejer man jo heller ikke, men jeg tænkte bare – lidt mere sødt, lidt mindre sirup, gratis i kalorie-regnskabet! ;o)

  2. Nicoline Says:

    Aahh ser skoent ud nu faar jeg jo helt lyst…men maa vente til min foedselsdag ;(

  3. Anne Says:

    Hvilken smagsforskel gør det, at æggene og sukkeret er øko? Eller er det en principsag? Og i så fald, hvorfor opfordrer du ikke til brug af øko mel og mælk ligeså?


  4. Åh vi elsker dine madindlæg, bliver helt sultne !

    http://www.emnapart.blogspot.com

  5. Miriam Says:

    Hvor mange kalorier er der i sådan en portion og hvor mange pandekager bliver det til?

    • ginajaqueline Says:

      Det har jeg ikke regnet ud. Men der blev vel til en 10-12 stykker :-) Vil skyde på 140kcal. for en pandekage med græsk, grape og en tynd stribe akaciehonning.

  6. Helena Says:

    Hej Gina, de ser gode ud.
    Men det var godt nok meget kokosolie pr. pandekage.
    Måske ved du det, men du kan nøjes med at bruge 25% kokosolie i forhold til andre olier og smør, det strækker meget længere, og der er dermed 75% fedtstof man sparer.

  7. ginajaqueline Says:

    Anna – mht. æggene (kyllingerne) kan jeg BEDST lide, at de er økologiske pga. etiske årsager og dyrevelfærd. Det gælder de alt fjerkjæ.
    Mel lider nok ikke nogle laster, og økologisk mælk synes jeg for hurtigt bliver klumpet, og er i forvejen sart med min mælk og vil helst bruge ny-åbnet.
    Mørk rørsukker tror jeg(?) kun fåes økologisk, det er i hvert fald altid den jeg køber.
    Er ikke øko-freak, men nok 50/50
    :-)

    Nanna E. – Det er jeg glad for, prøv dem, de er himmelske!!

Skriv et svar

